Instalacje gazowe - warsztat samochodowy Autkogaz
Kontakt: +48 (91) 487 36 68 lub 509 691 495
ul. Wernyhory 17, 71-240 Szczecin

Kupno auta – z czy bez instalacji gazowej?

Aut z zamontowaną, gotową i rzecz jasna w pełni sprawną instalacją gazową jest w ogłoszeniach mnóstwo. Sprzedający prześcigają się w zachwalaniu jak to świetny samochód posiadają, z doskonale dobraną instalacja. Auto jest z reguły bezwypadkowe, a przejechało (bez względu na wiek) od 100 do 130 tyś km.

Dowodzi to dwóch prawd: po pierwsze papier (czy strona internetowa) wszystko zniesie wiec można napisać każdą, nawet największą głupotę w swoim ogłoszeniu. A po drugie, jeśli coś jest tak naprawdę dobre, to, dlaczego ktoś to sprzedaje?

Toteż stawiamy pytanie . . . kupić samochód z siłą rzeczy już używaną instalacją gazową? Czy kupić używany samochód bez instalacji i zakładać nową?

Auta z używaną instalacją – co należy bezwzględnie wiedzieć

Przybliżmy ten bez wątpienia tańszy wariant, czyli: kupno używanego auta z już zamontowaną instalacją gazową.

Zakładamy, że znaleźliśmy fajny, dość młody i w dodatku tani samochodzik z zamontowaną instalacją gazową. Na co w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę?

Po pierwsze sprawdzamy dokumentację!

Od tego zaczynamy. Kupując auto bezwzględnie powinniśmy pamiętać, aby poprzedni właściciel przekazał nam cała dokumentacje dotyczącą instalacji gazowej. Jedną z pierwszych informacji, którą musimy sprawdzić to data ważność butli gazowej. Legalizacja zbiornika trwa z reguły do 10 lat. Jeśli zatem kupujemy auto od razu sprawdzamy datę montażu i wyliczamy ile czasu nam zostało do końca ważności tego, niezwykle istotnego elementu instalacji LPG.

Następnie weryfikujemy ważność i stan zaworów. Na oko jest to nie do sprawdzenia, ale zdarzają się sprzedający, który przed zakupem oferują krótką wycieczkę do serwisu LPG. W nim można dowiedzieć się więcej, o jakości zaworów, stanie ich zużycia i poziomie eksploatacji. Jeśli któryś z nich jest uszkodzony to najmniejszym problemem będzie niesprawność ogółu pracy instalacji. Gorzej, gdy uszkodzone zawory doprowadzają do ubytku gazu. W takim przypadku niewłaściwe użytkowanie butli może kierowcę kosztować życie.

Jednostka sterująca i układ wtrysków to kolejne podpunkty, które należy ‘rozeznać’ przed samym zakupem. Samochody z napędem gazowym posiadają pewną magiczną kontrolkę ‘check engine’. Jeśli się świeci a sprzedający nam mówi, że ‘to normalne – tak jest zawsze’ to kłamie.

Jeśli widzimy taki problem podczas jazdy testowej autem z używaną instalacją gazową to możemy być pewni jednego: wtryski gazu lub praca reduktora jest niewłaściwa! Oczywiście pewnego rodzaju linią obrony może być stwierdzenie, że przecież da się to wyregulować i wszystko będzie grało. Otóż prawda przeważnie jest nieco inna.

Regulacja owszem, bywa, że jest przeprowadzana, ale dotyczy to w zasadzie świeżo montowanej instalacji gazowej. Jeśli już kupujemy auto z używanym napędem LPG to możemy być pewni, że powinien być on już odpowiednio wyregulowany. Jeśli pojawia się tego typu problem oznacza to, iż okres eksploatacji któregoś z podzespołów się wyczerpał. Wtedy będziemy mogli mówić o szczęśliwym zakończeniu. Gorzej, gdy okaże się, że instalacja gazowa była źle wybrana i teraz usterki dotyczą nie tylko podzespołu instalacji gazowej, ale także samego silnika. Wtedy koszty bywają nawet kilkukrotnie wyższe.

Żywotność podzespołów używanych instalacji gazowych

Na rynku mamy obecnie kilkadziesiąt firm trudniących się zakładaniem i serwisowaniem instalacji gazowych. Oferują one też różnego typu podzespoły, które siłą rzeczy trzeba wymieniać wraz z końcem ich żywotności.

Zróbmy, więc krótkie zestawienie tego, jakich elementów i co jaki czas należy w instalacjach gazowych wymieniać.

  • Butla – 10 lat ważności! Jeśli nawet wydawać się może, że, mimo iż była używana, nadal jest sprawna to mimo wszystko traci ona swoją ważność. Istnieje pewna klauzula dotycząca wysłania jej na specjalistyczne badania, ale z reguły są one czasochłonne i dość kosztowne. Dlatego używaną – 10 lat butlę należy wymontować i wymienić.
  • Reduktor – ile osób tyle opinii na temat tego elementu używanej instalacji gazowej. Generalnie należy przyjąć, iż jeśli znamy, bądź z zaufanego źródła mamy jakiegoś serwisanta LPG to on nam powie ile i co jaki czas należy tę część wymienić. 100 Tyś km to jednak w przypadku tego typu elementu używanej instalacji LPG absolutne maksimum działalności.
  • Wtryskiwacze – także zużywają się średnio, co 100 tyś km, jednak tutaj kontrola powinna być nieco szersza. Dotyczy to faktu, iż niesprawny wtryskiwacz powoduje rozregulowanie pracy całego używanego przez nasze auto napędu gazowego.
  • Filtry – 15-20 tyś km to absolutny standard. Jednak, jeśli nie jeździmy autem zbyt wiele i rocznie nie przekraczamy tych odległości to i tak należy filtr wymienić. Przynajmniej raz do roku.

Używana instalacja gazowa – musisz mieć zaufanego serwisanta

Nie ma problemu, gdy wraz z zakupem naszego nowego (używanego) auta posiadamy pełną gwarancję na całą instalację gazową. Gorzej, gdy musimy w zasadzie wszystko dokładnie sprawdzić tak, aby zredukować potencjalne koszty.

Serwis musi posiadać fachowca, który miał styczność z naszym modelem instalacji LPG. Jest to o tyle ważne, że owych modeli jest obecnie na rynku bardzo dużo. Zdarza się też, że kupując auto z innego kraju, zamontowana w aucie instalacja LPG nie ma odpowiedników w częściach w naszym kraju. Dlatego przed samym zakupem warto dokładnie rozeznać się, co do modelu używanej instalacji gazowej. Dostępność części też jest niezwykle istotna, gdyż pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Źle jeździ się na używanej instalacji gazowej – prawda czy fałsz?

Każda instalacja gazowa ingeruje w pracę silnika i zawsze ma na niego negatywny wpływ. Można się oszukiwać, że jest inaczej, wymieniać, co rusz części i możliwie najlepiej serwisować całą instalację LPG, ale prawdy zwyczajnie w świecie nie da się zmienić. Oczywiście istnieją silniki, które używaną instalację gazową przyjmują lepiej, ale już sam fakt, że temperatura spalania jest wyższa ma bezpośredni wpływ na zawory, świece, układ wydechowy czy ogólnie silnik.

Najgorzej jest w sytuacji, gdy instalacja gazowa jest źle dobrana, lub mimo sygnału o awariach nie są one na bieżąco usuwane. Wówczas problem z silnikiem mamy jak w banku!

Warto też pamiętać o samej eksploatacji auta z napędem gazowym. Nie można go specjalnie przeciążać (butla wraz z pozostałymi elementami sama w sobie sporo waży). Istotne jest też, aby prowadzić auto spokojnie. Bez szarpania sprzęgłem i gazem, gdyż różnice temperatur, które się wówczas pojawiają także mają wpływ na pracę całego układu napędowego.

Oczywiście decyzja, co do tego czy inwestować w auto bez zainstalowanego napędu gazowego czy kupować takie z już zamontowanym używanym gazem nie da jednoznacznej odpowiedzi. Zdecydowanie pewniejszym rozwiązaniem jest kupienie auta bez gazu i zamontowanie nowego na własną odpowiedzialność. Jednak przed podjęciem decyzji trzeba przede wszystkim dokładnie rozeznać się w cenach i przeliczyć wszystkie koszty.

Nie bez znaczenie jest też fakt, że instalacja gazowa (nawet ta z wyższej pułki) zwróci się najwcześniej po roku użytkowania. Jeśli zamierzamy kupić auto bez gazu, założyć nowe i powiedzmy po kilku miesiącach je sprzedać, to zrobimy tylko nowemu nabywcy prezent. Jest to nieopłacalne nie tylko z uwagi na fakt, że koszty montażu nam się nie zwrócą, ale także z tego, iż doliczając je do ceny auta przed wystawieniem go na sprzedaż, możemy być pewni, że nikt go po tych zawyżonych kosztach nie kupi.

Dlatego jeśli chodzi zarówno o używane instalacje gazowe, jak i auta bez nich, powinniśmy pamiętać, aby zakupy były przemyślane i dokładnie przekalkulowane. Wtedy sami znajdziemy odpowiedź na to, które rozwiązanie okaże się być najlepsze.

Post navigation