Instalacje gazowe - warsztat samochodowy Autkogaz
Kontakt: +48 (91) 487 36 68 lub 509 691 495
ul. Wernyhory 17, 71-240 Szczecin

Jazda na gazie. LPG paliwem przyszłości czy przeszłości?

Wraz z początkiem XXI wieku w Polsce zaczęły powstawać na skalę masową różnego rodzaju warsztaty, serwisy czy inne punkty usługowe, które trudniły się montażem i obsługą instalacji gazowych.

Szczytem popularności ‘jazdy na gazie’ były lata 2006-2008 kiedy to cena oleju napędowego a w szczególności benzyny, była często nawet dwukrotnie wyższa od cen LPG. Kierowcy zakładali instalację gazową dosłownie w każdym nowo kupowanym samochodzie z silnikiem benzynowym. Mało, kto zastanawiał się nad tym jak ingerencja w system napędowy wpłynie na sam samochód. Jakie będą koszty przeliczeniowe nie tylko samego paliwa, ale także serwisowania i w końcu samego użytkowania auta? Dziś jesteśmy mądrzejsi o wiedzę, która z upływem czasu pozwoli odpowiedzieć na postawione pytania.

Jazda na LPG i koszty z nią związane

Zacznijmy od podstawowej informacji, czyli: czy każdy silnik nadaje się do zainstalowania gazu?

Tanie instalacje LPG

Obecnie w Polsce ‘gazuje się’ niemal wszystkie modele i rodzaje aut. Przyjęto taką zasadę, że im wyższa pojemność silnika, tym bardziej opłacalne jest zainstalowanie LPG. Jest to tylko część prawy, gdyż dobra instalacja LPG to jedno. Drugie to instalacja LPG w odpowiednim silniku.

Zacznijmy od tych najpopularniejszych.

Dziś mamy kilkaset modeli aut, w których możemy spotkać instalację LPG. Jednak najczęściej widujemy ja w autach typu Volkswagen, Opel, Nissan, Fiat. Oczywiście nie znaczy to, że w innych modelach jej nie spotkamy, mowa tu o tych najpopularniejszych. Jednak sam model samochodu to nie wszystko. Należy pamiętać o mocy i pojemności silnika.

Z technicznego punktu widzenia najlepiej, a co za tym idzie najpopularniej montować LPG w autach takich jak:

  • Audi A3 obu generacji,
  • Skoda Octavia 1 i 2 generacji,
  • VW Golf,
  • VW Passat,
  • Mazda 6 z silnikiem 2.0l,
  • Opel Vectra,

Jednak sam model, jak było wspomniane to nie wszystko. Należy tu także zwrócić uwagę na pojemność silnika. We wszystkich tych przypadkach powinniśmy pamiętać, że LPG najlepiej pasuje do aut z silnikiem 1.6 i 2.0 Litra.

Skąd taki ranking?

Jest to oczywiście pewnego rodzaju symulacja, która opiera się o zasadę, jaką potwierdzą niemal wszyscy eksperci z dziedziny montażu i serwisowania aut z napędem gazowym:

Im prostszy silnik – tym większe prawdopodobieństwo, że instalacja LPG będzie z nim współgrać prawidłowo i bezawaryjnie.

Ta definicja dotyczy silników wolnossących najczęściej o małych pojemnościach. Nie ma tam jakichś technologicznych udziwnień, co sprawią, że LPG funkcjonuje w nich niemalże idealnie.

Co innego, gdy mówimy o silnikach wrażliwych na zwiększoną temperaturę spalania gazu w komorze. Dotyczy to tych samochodów posiadających silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wówczas instalacje LPG muszą być dodatkowo zaopatrywane w różnego rodzaju komponenty dotyczące lubryfikacji. Oczywiście każdy warsztat podejmie się zamontowania instalacji LPG w tego typu autach, jednak warto wówczas przekalkulować czy oby się to opłaca. Ma to związek z wysokimi kosztami konserwacji, które w takich przypadkach mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Serwisowanie, nawet w autoryzowanych warsztatach, może nam nie zapewnić pełnego komfortu z jazdy na gazie. Zdarza się powiem tak, iż konserwacja może działać jedynie czasowo a co za tym idzie, oddziałuje na system autogazu doraźnie.

Są także modele aut, które posiadają silniki zwyczajnie w świecie nienadające się do jazdy na gazie. Do nich można zaliczyć:

  • Hyundaia i30,
  • Kię z modelu cee’d,
  • Forda Focusa (i to także tego z silnikiem 2.0l czyli teoretycznie uważanego za optymalny dla tego systemów LPG).

Oczywiście nie ma sensu instalować gazu w autach o doładowanej jednostce napędowej. Ma to związek z użyciem dużo droższego sprzętu oraz stałego monitorowania pracy silnika, gdyż wyregulowanie działania silnika bywa często czasochłonne.

Warto pamiętać, że serwisy LPG zamontują gaz w każdym modelu auta o dowolnym silniku. Jednak czy to się ostatecznie opłaci, taką wiedzę zazwyczaj weryfikuje czas i odpowiednia eksploatacja.

Odpowiednia jazda i eksploatacja auta z napędem gazowym pozwala na osiągnięcie oszczędnych rezultatów

Każdy kierowca wie (przynajmniej każdy tak twierdzi), że odpowiednie dbanie o samochód jest kluczem do osiągnięcia pełni satysfakcji z jego użytkowania. W przypadku aut z napędem gazowym ‘dbanie’ ma nieco szersze pojęcie i należy je uzupełnić o słowo ‘systematyczne dbanie’.

Książka serwisowa prawdę Ci powie.

Jeśli kierowca posiada i rzetelnie prowadzi książkę serwisową swojej instalacji gazowej, pozwoli to oszczędzić wielu nieprzyjemnych sytuacji związanych z ewentualnymi awariami. Aby jednak była ona pomocna należy umieszczać w niej informacje dotyczące:

  • wymiany filtru – jest to czynność o tyle istotna, że ma bezpośredni wpływ na oszczędność. Jazda na gazie z uszkodzonym lub zapchanym filtrem nie tylko zwiększa koszty, ale może prowadzić do uszkodzeń innych części instalacji gazowych. Dlatego bezwzględnie należy wymieniać filtr, co 12-15 tyś kilometrów,
  • zapis o działaniu poszczególnych elementów – dotyczy to głównie szczelności instalacji, ale też ważne są informacje dotyczące konkretnej wymiany jakiegoś elementu. Na tej podstawie możemy stwierdzić, jakie i co jaki czas, poszczególne części LPG się psuły lub były wymieniane,
  • pracy samego sterownika – jeśli pojawiają się jakieś błędy w działaniu tej części instalacji LPG należy je także wyszczególniać. Dzięki temu, można weryfikować chociażby to, co jaki czas instalacja była kalibrowana.

Oczywiście książka serwisowa jest bogatsza o wiele więcej informacji związanych z wymianami lub naprawami. Samo jej rzetelne prowadzenie musi mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy na LPG.

Fakty i mity dotyczący jazdy na odpowiednim gazie

W Polsce istnieje pewnego rodzaju przeświadczenie, że drogi gaz musi być tym lepszym. Oczywiście nie można stwierdzić, że tak nie jest. Jednak ceny gazu to nie tylko marża czy marka stacji, na której tankujemy. Na jej wpływ w pierwszej kolejności powinna mieć ilość propanu i butanu.

LPG to zwyczajnie w świecie mieszanina tych dwóch gazów, jednak nie zawsze równa. Jeśli zatem chcemy, aby gaz, który tankujemy zaliczyć do ‘dobrego’ musimy zwrócić uwagę na ilość przede wszystkim propanu. Jeśli jego ilość jest większa to automatycznie spalanie jest wolniejsze.

Każda stacja z gazem LPG powinna u siebie posiadać certyfikat, jakości sprzedawanego gazu. Jest to informacja dotycząca tego, jakim gazem stacja handluje. Taka forma dokumentu powinna być zawsze dostępna (do wglądu) dla tankującego kierowcy. Na niej są wyszczególnione konkretne ilości procentowe metanu, butanu, etanu, tlenku węgla itd.

Oczywiście istnieją odpowiednie algorytmy, dzięki którym można dokładnie przeliczyć tak zwaną liczbę metanową, która określa stosunek odpowiednich gazów do składu całego paliwa.

Jednak, aby te skomplikowane treści uprościć należy zastosować zasadę, że 60% propanu i więcej w gazie LPG oznacza, że możemy mówić o nim, jako o ‘jakościowo dobrym lub bardzo dobrym’.

Obecnie w Polsce sprzedawany autogaz ma swoje prawne uwarunkowania takie jak:

  • liczba oktanowo-motorowa nie może być niższa niż 89. Oczywiście zdarzają się sytuacje, że stacje LPG są karane, jeśli chodzi o uchybienia dotyczącego tego punktu,
  • prężność pary w gazie LPG nie może być mniejsza niż 150 kPa: dla okresu zimowego w stosunku do temperatury -5 stopnia Celsjusza, a dla okresu letniego +10 stopnia Celsjusza. Ma to związek z zachowaniem odpowiedniego ciśnienia parcjalnego, które ma wpływ na spalanie gazu a wiec docelowo – na samą jazdę,
  • zawartość siarki w gazie LPG nie może być większa niż 50mg/kg. Ten podpunkt dotyczy głównie wymogów środowiskowych, ale pośrednio także dotyczy szybkości samego spalania autogazu, co także ma wpływ na oszczędności z jazdy.

Możemy, więc spokojnie przyjąć, że jazda na gazie jest coraz bardziej bezpieczna zarówno pod względem dostępnego na rynku wyposażenia konkretnych instalacji jak i samego paliwa. Jednak sama jazda na gazie będzie opłacalna tylko wtedy, jeśli o swoje auto odpowiednio zadbamy. Nie mogą się pojawiać sytuacje, że wymiany lub serwis będzie częstszy niż w standardowych ilościach. To samo tyczy się samego spalania gazu. Trzeba dokładnie przeliczyć ile spalilibyśmy gazu a ile benzyny. Oczywiście musimy prognozować chociażby roczne ilości kilometrów, które zamierzamy przebyć.

Te wszystkie elementy w bezpośredni sposób wpływają na opłacalność jazdy na gazie. Warto także pamiętać, że jeśli już zdecydujemy się na instalację LPG to koszty związane z samym jej założeniem i spalaniem gazu, nie od razu się zwrócą. Często montaż i utrzymanie samochodu napędzanego autogazem zwraca się po 1-2 latach.

Te wszystkie argumenty trzeba dokładnie przemyśleć przed podjęciem decyzji o montażu instalacji LPG tak, aby nie rozczarować się potencjalnymi kosztami, które mimo postępu i ogromnej konkurencji w tej dziedzinie motoryzacji nadal są dość spore.

Post navigation