Instalacje gazowe - warsztat samochodowy Autkogaz
Kontakt: +48 (91) 487 36 68 lub 509 691 495
ul. Wernyhory 17, 71-240 Szczecin

Eksploatacja samochodu z instalacją gazową

LPG to obecnie w naszym kraju najtańsze paliwo. Nie ma się, co dziwić, że w związku z powyższym auta zasilane gazem są niezwykle chodliwe i zyskują popularność wśród coraz szerszej grupy kierowców. Jednak nie wszyscy o tym wiedzą, że swego rodzaju sztuką jest odpowiednie użytkowanie auta z zamontowaną instalacją gazową.

Zacznijmy od spraw podstawowych, o których powinien wiedzieć każdy kierowca posiadający auto zasilane gazem.

Uruchamianie auta zasilanego gazem

Wydawałoby się, uruchomienie auta z instalacją gazową jest proste jak sama jazda nim. Otóż nie do końca. Należy zacząć od tego, że auto musi posiadać odpowiednią ilość benzyny. Chodzi o samo uruchomienie samochodu, które powinno zawsze odbywać się na benzynie.

Ma to ścisły związek z uwarunkowaniami pompy paliwowej, która podczas jazdy na gazie nieustannie pracuje. Benzyna przy tego typu pracy ochładza wszystkie elementy krążąc po układzie benzynowym. Odprowadza ciepło z wtryskiwaczy, co sprawia, że każdy element układu napędowego działa prawidłowo. Zatem jeśli nie posiadamy benzyny (choćby niewielkiej ilości niezbędnej przy rozruchu) możemy jazdą na samym gazie narazić nasze auto zniszczeniem pompy paliwowej.

Dlatego powinno się ściśle trzymać zasady, że w aucie zasilanym gazem, prawidłowa jazda ma sens tylko wówczas, gdy posiadamy w baku minimum 25% benzyny.

Wyposażenie systemu wtrysku musi być odpowiedniej jakości

Gaz ma tego typu właściwości, że potrzebuje większej energii przy samym zapłonie. Średnio, o 30%, choć w przypadku starszych modeli, mówić można nawet o 40%. Oznacza to, iż aby sam start a następnie jazda samochodem zasilanym gazem był prawidłowa, należy wyposażyć go w wysokiej, jakości przewody napięcia i świece zapłonowe.

Mechanicy często stosują zasadę, że skoro coś dobrze działało na benzynie, równie sprawnie będzie funkcjonowało na gazie. Wspomniana zasada absolutnie wyklucza tego typu definicję. Dlatego jeśli zdecydujemy się na założenie gazu w swoim aucie konieczna jest także wymiana świec i przewodów zapłonowych na nowe i najlepiej wyższej jakości. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych przykrości związanych z samym uruchamianiem auta napędzanego gazem.

Kiedy jazda na gazie a kiedy na benzynie – moment obrotowy?

Tutaj opinii jest mnóstwo i z reguły wszystkie wzajemnie się wykluczają. Nie ma problemu z wtryskiem gazu IV generacji. Tam układ zapłonowy i napędowy współpracują idealnie a przełączenie auta z benzyny na gaz podczas samej jazdy odbywa się automatycznie.

Schody zaczynają się, gdy nie mamy do czynienia z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi instalacji gazowych. Na pomoc przychodzą, więc ogólnie sprawdzone metody.

Aby przełączyć się na gaz potrzebna jest odpowiednia temperatura. Fajnie, gdy posiadamy zamontowany odpowiedni czujnik, wtedy problemu nie ma. Jednak, gdy go nie posiadamy warto przełączyć się na gaz, gdy samochód będzie w pełni rozgrzany. Zasadniczo ciężko jest wskazać, kiedy to nastąpi, jednak optymalnie przy temperaturze +15 stopni na zewnątrz auto napędzane gazem powinno pracować minimum 10 min.

Obecnie takie ‘przełączanie się’ na wyczucie temperatury jest zjawiskiem bardzo rzadkim, gdyż większość aut posiada przynajmniej zainstalowane czujniki temperatury. Jednak w razie jego awarii lub gdy mamy do czynienia ze starszą instalacją. Korzystajmy z zasady, że im później przełączymy auto na gaz tym lepiej.

Jazda na gazie przy użyciu biegu jałowego

Jeśli chcemy, aby silnik auta napędzanego gazem pracował jak najdłużej i jak najlepiej, należy pamiętać o prawidłowej pracy silnika na biegu jałowym. Co to znaczy? Kiedy ta praca jest nieprawidłowa?

Gdy mamy do czynienia z sytuacją, że jedziemy już na gazie a samochód właśnie na biegu jałowym nie pracuje płynnie. Możemy wnioskować, że doszło do uszkodzenia któregoś z elementów całej instalacji. Najczęściej problem tkwi w nieprawidłowości pracy przepustnicy. Może się zdarzyć, że jest uszkodzona, choć bywa i tak, że jest zwyczajnie brudna. Odczuwamy wówczas podczas samej jazdy rodzaj nienaturalnych turbulencji i lekkiego ‘duszenia się’ silnika.

Powinniśmy pamiętać, że auto podczas zarówno jazdy na gazie jak i na benzynie powinno pracować identycznie. Sprawny kierowca już z samego nasłuchu jest w stanie stwierdzić, czy jakiś problem z napędem faktycznie występuje. Jeśli mamy jakiekolwiek podejrzenia, co do nieprawidłowości jazdy na gazie, bezwzględnie powinniśmy się udać do serwisu instalacji LPG.

Oszczędna jazda na gazie nie może oznaczać oszczędzania na częściach

Aby w pełni korzystać z uroków jazdy na gazie powinno się pamiętać o kompleksowym serwisowaniu samej instalacji. Poszczególne części muszą być wymieniane systematycznie, aby nie dochodziło do poważniejszych awarii. Tak, więc:

  • filtry wymieniamy, co 15-20 tyś. Warto też przy okazji zweryfikować poprawność szczelności całej instalacji. Pozwala to oszczędzić zużycie gazu podczas samej jazdy,
  • reduktor musi być wymieniony po przejechaniu 100 tyś kilometrów. Identyczna sytuacja ma się z listwą wtryskową. Jeśli ona ulegnie awarii a kierowca tego nie zdiagnozuje, może to doprowadzić do uszkodzenia całego systemu wtryskowo-rozruchowego,
  • uszkodzony katalizator oznacza zaburzenie płynności pracy przełączania się instalacji z benzyny na gaz. Taka usterka objawia się tym, że auto ma zaburzone osiągi obrotów lub zwyczajnie gaśnie. Dlatego tak ważne jest, aby katalizator był wymieniany za każdym razem, gdy pojawia się z nim jakikolwiek problem. Wówczas jazda na gazie będzie nie tylko bardziej komfortowa, ale i bezpieczniejsza dla samego silnika.

Warto, więc trzymać się zasady, że jazda na gazie z uszkodzonymi lub wadliwymi elementami instalacji zwyczajnie jest nieopłacalna. Stosowanie też tanich i często na raz różnych typów zamienników także się nie sprawdza. Generalnie, gdy już inwestujemy w nowe elementy instalacji gazowej, warto trzymać się jednej – sprawdzonej marki.

Nie oszczędzajmy też na benzynie. Ona musi być w baku, a już na pewno powinna tam być zimą, gdy samochód wolniej przełącza się na gaz. Warto też pamiętać, że osiągi mocy silnika na gazie są mniejsze, wiec tak zwane ‘wciskanie gazu w podłogę’ nie sprawi, że nasz samochód nagle stanie się szybszy i mocniejszy. Powinniśmy się przyzwyczaić, że po zainstalowaniu instalacji gazowej auto będzie troszkę bardziej ‘zamulone’.

Tak wiec jazda na gazie owszem jest opłacalna, ale tylko pod pewnymi warunkami. Powinniśmy wiedzieć, że tego typu samochody są nie tylko dla oszczędnych, ale także dla odpowiedzialnych kierowców. Takich, którzy dbają o swoje auto pod każdym względem.

Post navigation