Instalacje gazowe - warsztat samochodowy Autkogaz
Kontakt: +48 (91) 487 36 68 lub 509 691 495
ul. Wernyhory 17, 71-240 Szczecin

Diesel w gazie? Czy to możliwe?

Samochody w dieslu są oszczędniejsze od samochodów benzynowych. To prawda, z którą nikt nie polemizuje. Jednak czy próg opłacalności poruszania się autem możemy jeszcze podnieść? Czy istnieje fizyczna możliwość zamontowania instalacji gazowej do samochodu jeżdżącego na oleju napędowym? Odpowiedź brzmi tak, ale trzeba wziąć pod uwagę pewne uwarunkowania.

Diesel z gazem we flocie komunikacyjnej

Przenieśmy się na początek XXI wieku do Hamburga w Niemczech. To właśnie w tym mieście zapoczątkowano na szeroką skalę używanie aut z silnikiem diesla dodatkowo wspieranych gazem. W ówczesnych czasach koszt instalacji do jednego autobusu komunikacji miejskiej wynosił niecałe 11000 euro. Była to kwota po odliczeniu sporego rabatu, jaki sobie przedsiębiorstwo komunalne wówczas wywalczyło. W ciągu niespełna 18 miesięcy taką instalacje zamontowano w 118 autobusach, co w przybliżeniu dało wydatek ponad 1.300.000 Euro.

Dużo? Tak nawet bardzo, tym bardziej, że zorientowani w temacie wiedzą, iż nawet w krajach Europy Zachodniej komunikacja zbiorowa nie przynosi horrendalnych zysków. Jednak wspomniany Hamburg był pierwszym miastem, które odważyło się na skalę masową zastosować rozwiązanie paliw gazowych w połączeniu z silnikiem diesla.

Duże pojazdy jak autobusy, ciężarówki czy inne ciężkie maszyny charakteryzuje duża moc silnika i zazwyczaj – ogromne średnie, roczne ilości pokonywanych kilometrów. Takie warunki dają podstawę do postawienia tezy o opłacalności montowania instalacji gazowej w autach z silnikiem diesla.

LPG w dieslach osobowych

montaż autogazu w diesluOczywiście trzeba mieć na uwadze, że nie każdy ma ciężarówkę a już na pewno mało, kto planuje ja kupić. Dlatego skupmy się na standardowych, osobowych dieslach. Oczywiście trzymając się zasady, że w motoryzacji wszystko lub prawie wszystko jest możliwe, istnieje także opcja zakładania gazu w każdym modelu diesla. Niestety nie wie wszystkich to się faktycznie opłaca.

Najpopularniejszymi silnikami, w których stosuje się rozwiązania z gazem to te z bezpośrednim wtryskiem. Są one proste a nowa instalacja dobrze z nimi współgra. Auto sprawnie działa na obu paliwach, choć jego rodzaj jest dostosowany do konkretnej sytuacji. I tak rozruch, zawsze odbywa się na oleju napędowym. Sama jazda łączy ze sobą oba paliwa zazwyczaj w proporcjach 80% gazu i 20% ‘ropy’. Taka mieszanina generalnie nie oddziałuje negatywnie na sam silnik.

Kwestią sporną jest rzekoma poprawa mocy silnika. Faktycznie spora część kierowców uważa, że ich diesel nabiera osiągów w połączeniu z gazem. Ale znajdą się też tacy, którzy nie widzą kompletnie żadnej różnicy.

Najnowsze silniki wysokoprężne, czyli z pompowtryskiwaczami lub common-rail, także można wykorzystać w połączeniu z gazem. Oczywiście w takich przypadkach instalacja jest zacznie droższa głównie, dlatego, że zastosowane są bardziej precyzyjne czujniki. Jest ich też znacznie więcej niż w instalacjach gazowych montowanych przy silnikach diesla z bezpośrednim wtryskiem.

Opłacalność montażu i użytkowania gazu w silnikach diesla

montaż instalacji gazowych w dieslachNie ma, co ukrywać, że auta osobowe napędzane dieslem i gazem to obecnie zaledwie kilka procent wszystkich tych poruszających się po naszych drogach. Oczywiście ci, którzy posiadają takie rozwiązania, w zdecydowanej większości je sobie chwalą. Oczywiście z uwagi na zmniejszenie kosztów samego poruszania się.

Dobrej klasy instalacja LPG do samochodów z silnikiem diesla waha się w przedziale cenowym między 4000 a 7000 zł. Najdroższe są oczywiście te montowane w autach z silnikiem czterocylindrowym. Tu także znajdziemy najszybciej oszczędności w samej eksploatacji. Inne plusy montażu instalacji gazowej w autach z silnikiem diesla to:

  • bezpieczeństwo dla samego silnika. Instalacja gazowa nie działa (w przeciwieństwie do ‘benzyniaków’) negatywnie na silnik diesla,
  • wzrost mocy samego silnika. Większa część kierowców poruszających się autem napędzanym olejem napędowym i gazem jest zdania, że osiągi mocy po zamontowaniu owej instalacji poprawiły się. Mówi się tu średnio w wartościach 15%-25%,
  • zmniejszenie spalin. Generalnie jazda na gazie redukuje spaliny w silniku diesla o 10%. Warto też mieć na uwadze, że instalacja gazowa świetnie działa z często spotykanym w autach z silnikiem diesla systemem EGR. Jest to swego rodzaju układ recyrkulacji spalin, który można spotkać w autach napędzanych olejem napędowym.

Innym plusem, który można nazwać bardziej globalnym, jest spojrzenie w kierunku, jako na paliwo przyszłości. Obecna polityka środowiskowa jak i ograniczona ilość surowców benzynowych sprawiają, że przestawienie się na autogaz może być w przyszłości w pewnym sensie konieczne. Sama cena tego surowca na rynkach światowych także w przeciwieństwie do ropy jest dużo bardziej stabilna.

Progi opłacalności jazdy na gazie w aucie z silnikiem diesla

Oferta ‘gazowania’ auta powinna być skierowana głównie do tych osób, które swoim autem pokonują rocznie przynajmniej 40 tyś km. Możemy tu posłużyć się pewnego rodzaju symulacją:

  • jeśli poruszamy się autem z silnikiem 1.9 o mocy 120 KM i założymy, że jeździmy jedynie w cyklu miejskim to spalimy optymalnie 7.6l. Przy cenie 4.70zł za litr, 100 km naszej jazdy będzie nas kosztować 35.7 zł.

Instalacja LPG zmniejszy koszty do około 30zł, czyli średnio na 100 km zaoszczędzimy 5.0-5.7zł. Nie zmienia to faktu, że aby koszt samej instalacji LPG przy jej obecnych cenach nam się zwrócił musimy przejechać między 72-79 tyś km.

Na pewno przy plusach, co do montażu gazu możemy zaliczyć także jego stabilną cenę. Obecnie kształtuje się ona między 2.40-2.70 zł. Nie ma też poważnego ryzyka, że w najbliższych latach będzie ona rosła. Eksperci są wręcz zdania, że autogaz w hurcie może tanieć, co pozwoli na dodatkową redukcję cen na stacjach LPG.

Gaz z dieslem tylko dla sumiennych i odpowiedzialnych kierowców

Jak widać próg opłacalności nie jest za wysoki. Trzeba czasu i dużej ilości pokonanych kilometrów, aby jazda na gazie w aucie z silnikiem diesla się zwróciła a następnie zaczęła opłacać. Ale korzyści są bezsporne. Na pewno aut dieslowo-gazowych w ofertach będzie przybywać, choć nie będzie ich tak wiele jak tych benzynowo gazowych. Jasne jest, iż ma to związek z wolniejszym trybem zwrotu kosztów. Sama instalacja do aut z silnikiem diesla także jest droższa, choć po stronie plusów na pewno istotne jest, iż lepiej współgra ona z tym typem silnika.

Na razie coraz więcej przewoźników komunikacji zbiorowej decyduje się na zasilanie swoich autobusów czy wysokopojemnościowych maszyn ropą w połączeniu z gazem. Najwięcej jest wśród nich autobusów, które poruszają się na miejskich trasach. Ale czy opłaca się montaż takiej instalacji w samochodach z silnikiem diesla? Decyzja na pewno nie będzie łatwa, gdyż wymaga wielu kalkulacji. Jeśli jednak ktoś decyduje się na tego typu rozwiązanie, musi, co do zwrotu kosztów być bardzo cierpliwy.

Post navigation